Отношението ни към смъртта издава отношението ни към живота

 Отношението ни към смъртта издава отношението ни към живота

 

Хора само според случая,
адаптирани добре към пустота.
Радваме се, ако някой е оцелял,
но приемаме без смут смъртта.[1]

 

Това май ще бъде още една от публикациите с етикет Личен блог.[2] Като че ли има значение дали някой иска или още повече ще реши да надниква в съзнанието на случаен човек като мен. По-скоро се надявам случайно аз да успея да вникна – за пореден път чрез великия метод на писането.

Като философ професионалист не веднъж съм казвал, че нефилософи почти не съществуват. Дори и тези нефилософи, които не притежават качествата за философстване, все пак притежават своя философия. А без значение дали си професионален или не, един от въпросите, които никога не те оставят безучастен е за съзнанието за смъртност, иначе казано – за самата смърт, a.k.a. умирането.

Само че днес не ме вълнува „моята“ смърт или пък това как тя ми се отразява (също хубава тема, но за друго време), а по-скоро чуждата. И си го мисля така, някак по-културологично, даже нека е културна антропология. Не „какво става като умра?“, а „какво става, когато друг умре?“. Какво става в обществото и какво - в човека наблюдател.

На първо място, бърз исторически преглед. Преди време – говорим за исторически епохи назад – смъртта на даден човек е събитие обвързано със сериозна ритуалност. В нея участват всички членове на общността. Популярен факт например е, че траките (но съвсем не само те) празнуват смъртта, особено владетелската (*намигва*), защото мъртвият, вярва се, се разделя с болезнения телесен живот и преминава към едно доста по-щастливо „отвъдно“. Фанатичния радикален ислямист отива на не знам кое по ред небе с многото девици, които са само за него. Индианците си имат „Вечни ловни полета“. Накратко, има нещо като, да кажем, утешителна награда, и не е чак толкова тъжно, че той някой умира; не е „драма“.

По-нататък имаме силно вярващия средновековен човек, чиито ритуали са подобни и са произход на съвременните с разликата, че най-вероятно имат сърцевина. Т.е. Бог е жив (по Ницше, но обратно) и се отдава сериозно значение на ритуала, защото според него зависи дали мъртвият ще намери покой, дали няма да стане вампир (вероятно езически остатъци) и т.н. Без да влизам в детайли, в които и не искам, и не мога, това, което се забелязва е, че имаме такъв вид осмисляне на смъртта, при който решението на проблема с умирането се намира в неща като душа, Бог, вяра или пък философската метафизика. И идеята ми е, че ритуалността е обвързана с това решение на проблема.

В съвременния Западен свят господстващата идеология на постмодерен универсален неолиберализъм[3] е проникнала във всяко кътче на човешкото битие, включително мисленето за смъртта и свързаните ритуали. Днес имаме ритуалност, която е черупка на себе си, тъй като вече не препраща към мит.[4] Може да се каже, че и това мислене за смъртта и погребенията е превърнато в личен избор (това е либералното) – може да има задгробен живот за душата ми – нещо като ад и рай, или може би е само прераждане, или може би е просто нищо – ти си решаваш. Може да поискаш да те заровят, може да поискаш да те изгорят и сложат във ваза с похлупак... (което я прави урна, но все тая, прилича), може да искаш викингско погребение на реката. Няма проблем, защото ти си решаваш... Щото нямаме единогласие относно има ли, няма ли душа и пр.

И покрай отказа от душа, и от Бог и т.н., всъщност се отказваме от смъртта. И тук става дума за правилната смърт. „Правилна“ може да е смъртта идваща след „правилен“ живот. Ако поиграем с думата „правилен“, тя е подобна на „праведен“, а това вече препраща към призма, през която светът изглежда по други начини.

Защо отказът от душа или вяра е отказ от смърт? Защото настоящето на материлиания свят дълбоко и несъзнателно се страхува от собствената си смърт и съответно прави всичко възможно да я отрече като неизбежно бъдеще. Т.е. вместо  да решаваме проблема на материалното с нематериално, както преди, ние търсим отговора му в самото него. Чисто логически, ако решението е в мен, щях ли изобщо да търся решение?

Ако преди имаме душа, Бог, вяра или пък философията като отговор на неизбежността на бъдещата смърт, сега имаме консумация (на всичко, което се сетиш[5]) и развлечения, които да ни вкопчат в настоящия момент. И накрая или се надяваме да умрем бързо, или атеистът започва да се моли на (това абстрактно понятие) „Вселената“ за още малко настояще.

‘Щото раят е сега, не после. Не отлагай. Вземи кредит.

Картината е от филма "Коко" (2017), който като за дисни филм е добре, и илюстрира същия проблем, за който говоря. Повече на този линк.



[2] Което напомням трябва да се интерпретира като Към себе си, защото тук всички са фенове на Марк Аврелий; p.s.: оказа се, че греша и не е само личен

[3] Това, който иска да го разбира. Проучете си го. Допускам, че тука са се зачели само сериозни хора. 😉

[4] Това е истинската работата на връзката мит-ритуал. Митът обяснява ритуала, ритуалът напомня периодично за мита. (според културната теория)

[5] Включително на други хора (кошмарът на Кант), включително на себе си...

Коментари

Популярни публикации