Поколенията на западната култура

Поколенията на западната култура

Имена и времеви граници

Днес ще обсъдя поколенията на Запада, отчасти защо новите поколения носят тревога (на по-старите, а може би и в себе си) и как виждам мястото си в тях.


За начало е добре всеки да се запознае набързо с теорията за западните поколения. Това може да стане с много лесно търсене в гугъл или като хвърлиш едно око на тази статия на български език (след което ще останеш с едно око, но все тая).

Най-общо, ни обясняват, че има няколко поколения през XX и началото на XXI век, в който се намираме. Първите две поколения са свързани с периода на двете световни войни, след което в този ред следват: Boomers – Gen X – Gen Y (Millennials) – Gen Z – Gen Alpha.



Поколенията най-често обхващат родените в период от 15-20 години и са обединени от общи характеристики, повлияни от исторически събития с различен характер (политически, икономически, военен, социокултурен и дори климатичен или здравен (Covid…)).


В кое поколение съм?

Според някои теоретици поколението Y приключва 1996 (което ме прави Gen Z), а според други – 1999/2000 (което ме прави милениал). Честно казано, не виждам голямо значение в разликата, защото така или иначе се възприемам на границата между двете.

В сайтовете на английски предимно e отразено случващото се в щатите, но не бива да забравяме, че в България сега е 2004 (защото живеем в (х - 20)-та година като аксиома, където х е настоящата година в останалия свят). Опитвам да кажа, че макар че поколенията са повлияни от световни събития, някои от тези събития обхващат планетата с различна скорост. Например появява се новата технология интернет, но не всеки има достъп до нея вкъщи. Докато ако падне метеорит, той пада за всички. В този смисъл мисля, че късните Gen X-ъри в България приличат малко на американските бумъри, както и късните милениали (като мен) – на X-ъри и т.н. Всички милениали в САЩ имат компютър, но в България това става по-късно (помним компютърните зали… или как ходим на гости на приятел, на когото вече са купили по-модерната машина…). Така че имай предвид тази особеност, ако четеш по темата из интернет.

С това искам да кажа също, че помня и предишния свят. Виждал съм го с детски очи. И макар и за малко, все пак се брои за присъствие в него. Псевдо-милениалски късен джен-екс свят с по-малко екрани и повече търпение…

Нетърпението на Y и Z

С предходната уговорка, че поколенията са силно повлияни от революции в технологиите и че на родна почва преходите се случват по-бавно заради географска отдалеченост от корените на промените…, искам да обърна внимание на популярен коментар върху милениалите, който е приложим и за поколенията след тях, тъй като се отнася до характеристика, която е тенденция (и сме свидетели на това) да се засилва – това е използването на технологии.

В ютюб видео с 8,1 млн. гледания към момента, в който пиша, Саймън Синек – мотивационен и маркетингов консултант и един от най-популярните TED лектори – обсъжда проблем на милениалите.

Разделя го на четири части – родителство, технологии, нетърпение и (работна) среда.

Цялото видео е важно, а отделните части са силно взаимносвързани, но най-силно впечатление ми остави частта с нетърпението. Перифразирана, тя звучи така:

Знаем, че телефоните и социалните мрежи ни дават допамин. Затова, когато ти е скучно, пишеш “здр” и е приятно да получиш отговор. Затова броиш харесвания. Допаминът е това, което прави приятни алкохола, цигарите и наркотиците. С други думи, силно пристрастяващо е. [...]

Липсват дълбоки смислени отношения и смислени механизми за справяне със стреса. [...]

Искаш да купиш нещо? Отиваш в Амазон, пристига утре. Искаш да гледаш филм? Влизаш и гледаш. Не проверяваш кога ще го дават. Искаш да гледаш сериал? Бинджвай. Не чакаш седмица за седмица. (Хора скипват сезони, за да бинджнат в края.) Искаш да отидеш на среща? Плъзни надясно. Бам! [...]

Всичко, което искаш, можеш да получиш веднага. Всичко е моменто възнаграждение. Освен: удовлетворение от професията и сила на отношенията. Няма приложения за това.


Практични стъпки и изводи

– Научи повече за теорията за поколенията в западния свят. Разбери от кое поколение си.

– Помисли как това, че си част от своето поколение е повлияло на даденостите в твоето поведение или убеждения. Искаш ли да промениш нещо в тях?

– Приеми, че съществените неща като любов, чувство за смисъл в работата, увереност, овладяване на умение, градивна нагласа към живота… отнемат време.


---

абонирай се: https://lineinthesand21.ck.page/5505add6e3 

Коментари

Популярни публикации